Educar en valors

“No basta con enseñar a un hombre una especialidad… Es necesario que logre una comprensión de los valores… Debe adquirir un vigoroso sentimiento de lo bello y lo moralmente bueno…si no es así… Con todos sus conocimientos, más parecerá un animal adiestrado que una persona armoniosamente desarrollada”.

Albert Einstein, 1952

Reflexionar és un tipus de desenvolupament professional que no ens ensenyen. Ni durant l’activitat acadèmica de pregrau ni des de la de postgrau.

Alhora, l’educació en valors és avui en dia un paradigma. En aquests nous contexts en què la societat ens planteja exigències qualitativament diferents i ens reclama una pertinència universitària, es requereixen l’enfortiment de la formació en valors.

Us proposem que durant els propers quinze minuts valoreu aquesta videogravació del Professor Dr. Francisco Occhiuzzi que ell titula com “La broncemia, una enfermedad de la medicina moderna”

Sembla que aquesta malaltia de nova aparició ja estaria present al llarg del temps i descoberta, sembla ser, en els darrers albors. A més, aquesta nova patologia està present en totes les professions però és característica de la professió sanitària, sigui quina sigui la nostra especialitat i la tasca desenvolupada, des de l’assistencial fins a la vessant de gestió.

Definida com qualsevol malaltia, presenta semiologia concreta com és la diarrea mental i la hipoacúsia interlocutòria a més d’un signe característic, el reflexe cefalocaudal.

Podríem fer-nos múltiples preguntes per valorar el significat d’aquesta nova descoberta mèdica i fer-les des de diferents òptiques:

–       Dimensió cognitiva: què aprenem

–       Dimensió tècnica: com ho portem a la pràctica

–       Dimensió ètica: com ens fem responsables

–       Dimensió estètica: expressió de la sensibilitat de la nostra tasca

–       Dimensió ideològica: què en pensem de les situacions viscudes

Crec que seria interessant fer difusió per entendre els valors que podrien representar: dignitat, humilitat, modèstia, comprensió, compromís, responsabilitat, justícia, …. i d’altres que podríem definir qualsevol de nosaltres, siguem facultatius o no, metges o infermer@s, tutors o residents.

A més a més, la nostra eina fonamental és la comunicació, reflectida per la interacció diària i continuada que representa la relació metge – pacient.

Per començar a reflexionar:

  educador ideal en medicina hauria d’ésser?

 – Ètic, expert i eficient en les disciplines al seu càrrec,

– Defensor dels Drets Humans,

– Universal, tolerant, equànime i flexible,

– Competent i qualificat,

– Acadèmic i autocrític,

– Dedicat i compromès,

– Organitzat i previsor

– Reflexiu i amb pertinència crítica a la seva institució.

 Bibliografia:

–   Casasbuenas Ayala J. Los valores morales en la docencia médica (segunda parte). Rev Medica Sanitas, 2013 ; 16 (1): 38-46.

 –  Placeres Hernández JF, de León Rosales L, Medina Hernández Y, Martínez Rodríguez E. La formación de valores y el médico de hoy. Rev méd electrón, 2008; 30(1).

–  URL:http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202008/vol1%202008/tema13.htm

 Antoni Plana Blanco

Metge de família. ABS Balàfia-Pardinyes- Secà

Tutor de metges residents d’ atenció familiar. UD Lleida.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en notícies i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s